Като начало ще ви покажа една доста интуитивна аналогия, която има и етимологична взаимовръзка на Свети Георги с тракийския Херос.
Херос - Херо - Геро - Георги (синкретизъм)
Този аграрен теоним преобразуван и в антропоним носи смисъла на ПАЗИТЕЛ / ГЕРОЙ /СПАСИТЕЛ в представите на народите, сред които възниква земеделието в праисторически времена.
Герой - Hero (английски)
Същата основа има и понятието за ХЕРУВИМ (божествен пазител)
"В най-общия случай под днешното херувим в древността се е разбирало „защитници”, „покровители”, „божества защитници” на Дървото на Живота. Тук е разбираема и близка аналогията между cherub, kərūv, karabu,kuribu, пазещи Дървото на Живота, и змията, пазеща Дървото на Живота от релефите на Тракийския конник. Но змията ли е Херосът? Близостта на имената, преклонението като пред божество и отношението на змията към Дървото на Живота са красноречиви доказателства за това. В тракийската иконография змията има особена, значима роля; крилатите персонажи – грифони – крилати божества – са източна традиция – Египет, Асирия,Персия, средна Азия. Определението на Херос като „защитник”, „покровител” „херувим” съответства и на общоприетото тълкуване на произхода на думата – произход от и.е. корен „ser” – „да бди над, да защити”, кореспондиращо с латинското „servare” – „да спаси, да опази, да защити”, санскрит sarvah, авест. haurva, староперс. haruva – покровител, защитник . Л. А. Гиндин също определя Херос като защитник, покровител, позовавайки се на Фиск, Бествил и Покорни. От същия корен се извежда и името на планината Harā Bərəzaitī в средна Азия – защитник, пазител." (Из книгата на Петър Георгиев - траките които създадоха християнството)
Източник: ТУК |
Георги е българско мъжко име. Счита се, че то идва от гръцкото гео (земя) и „ерго“ (работя) и буквално означава "земеделец". Това ни показва аграрния характер както на произхода на името, така и на неговия древен прототип.
Георги - George (Geo - rge / английски )
Ни най-малко не е случайно, че Св. Георги е патрон на българската армия.
В книгата си "Българска Везбена орнаментика - 1951" бележитият етнограф Иван Коев споделя следното:
"Новото осмисляне на пренесените символи е най-характерно за дълбоката старина на източните народи. Например в древността слънцето е било сравнявано с новородено дете. У египтяните това сравнение е довело по представянето му на Хорус в чертите на дете, което сучи пръста си. За гърците не била позната тази символика и предположили, че то си слага пръста в устата, за да поръча мълчание на вярващите поради което го претворили в образа на Хипократ, бог на мълчанието . Наред с култа на слънцето, у източните славяни прониква и ориенталското му название „хорус“, което се пославянчва в „Хорс“, с различни отсенки на вокализация (Харс, Хоурс, Хърс, Хръс, Хрос). Академик Н. С. Д е р ж а в и н , като се позовава върху съчинението на А. С. Фаминцин (Божества древннх славян, I, Спб., 1884), изтъква още, че дума Хорс, разпространена между югозападните и западните славянски народи, също между германци, скандинавци, англосаксонци и др., значи „кон“ (срв. съвр. англ. horse - „кон“). Египтяните са представяли Хорус и в образа на конник, който пробожда крокодил с копието си. Този символичен образ на слънцето, което разсейва облаците, е послужил като прототип за първите християнски изображения на св. Георги, който убива змей."
Хор / Хорус убива крокодил - Лувъра / Египет 4 век. |
Иван Коев правилно анализира древните представи в Египет и Близкия Изток, но по мое мнение неправилно определя посоката на проникването на думата сред така наречените "славяноезични народи". Има достатъчно категорични доказателства, че както египетския Хор, така и етимологичните аналогии в Близкия Изток са всъщност езикови заемки, появили се в тези региони поради древни разселения от причерноморския ареал.
Тук е време да ви покажа и нещо, което се е запазило като название на определена етнографска група сред българите, а именно "хърцоите".
Хърцойска носия от Русенското поломие / Модел: Тонка Зехирева. Фотография: Славян Стоянов. Носията е от личната колекция на Радослав Радков |
(Из "Названието на етнографската група хърцои и култа към бог Хърс" от Анчо Калоянов)
Студията на Анчо Калоянов определено буди интерес, особено с погледа му към хърцоите, но трябва да отбележа, че той разглежда основно старите българи като пропуска категоричната аналогия на Хърс с тракийския Херос, който се явява и най-характерната за Балканите представа за божеството, пазител, покровител и спасител.
Неговият колега проф Петър Боев обаче не пропуска това: "Хърцоите имат също доста славянски белези, което личи от северните расови типове в най-различните им варианти. Срещат се и тракийски белези, представени в медитеранската и динарската раса и различните им варианти, но в по-малка степен. След капанците, хърцоите са българска етнографска група с най-много древни български примеси. Трябва да не се забравя, че всички руси белези (очи, коса и кожа) в България, щом не са свързани с монголски белези (монголска гънка на окото, плоско и широко лице, изпъкнали скули, сплеснат нос), са донесени преди всичко от скитите, траките и славяните, Това са мнозинството от русите белези, което показва, че скитите, траките и славяните също участвуват масово в произхода на населението от Лудогорието и Добруджа. В заключение трябва да се подчертае, че антропологичното проучване на етнографските групи капанци и хърцои потвърждава етнографските данни, което увеличава сигурността на етногенетичните изводи." (Из: сп. ..Българска етнография", кн. 3,1984 г.)
Друг автор - Борис Илиев, е категоричен, че на мястото на казълбашкото теке “Демир баба” при с. Свещари, Разградско, е имало тракийско светилище на бога-конник Херос. Той изхожда от факта, че в района на Исперих се локализират едни от най-значителните паметници на тракийската култура, а в близост до самото теке - в местността “Камен рид” са разкопани останки от тракийска крепост. Изобщо археологическата наука предполага, че в този район се е намирала столицата на гетските тракийски царе.
Именно тук са споменатите от Анчо Калоянов капанци и хърцои и село Хърсово, разположено на 25 км източно от Разград.
Не трябва да се подминава и че алевитите (алиани) в района наричат именно Гергьовден "Хъдрелез" което е своеобразна вариация на Хърз, Хърс, Херос.
В ритуала на "Хъдрелез" две жени са маскирани като конници (бешикли), група жени са преоблечени като войни, а друга - са с почернени лица. Разиграват се воински мимове. Всички жени в селото играят специален обреден танц. Интересен е фактът, че обредното облекло на жените в близкото минало не се е различавало от българската народна носия.
И най-накрая: Честит Гергьовден, българи!
Изображението на Хорос на кон е уникално! Артефактът е от IV век, а точно тогава дукс на Египет, Тебаида и на двете Либии бил Valerius Rometalca. Понеже иконографията е нетипична за Египет, не бих се учудил ако се касае за тракйско влияние.
ОтговорИзтриванеhttp://macedonia.kroraina.com/vblit/vb_8.htm