Фотографията след и преди обработката. |
Обработка на фотография и разказ - Славян Стоянов.
Тази снимка е правена в град Червен бряг през далечната 1924г. Това са предците на д-р Росен Гацин.
Дима Тодорова и Росен Гацин - организатори на "Фестивал на шевицата" Белослав. / Фотография: Виктор Опи |
Седналите възрастни
хора са неговите пра-пра дядо и баба от страна на пра-дядо му, който е
изправеният мъж в костюм. Възрастните се казват Нино Гацин и Рада, на която са
викали баба Гаца. На заден план на снимката се вижда сушилня за сливи от
коловоплетена конструкция. Разбира се и сами можете да се досетите, че
причината е така известният български еликсир РАКИЯ. Един от начините,
посредством които семейството се е препитавало.
Баба Гаца |
Историята на пра-пра бабата Гаца е колкото интересна, толкова и болезнена. Всъщност тя е родом от Софийското село Липница.
Село Липница, Софийско |
Разказвам
нейната история, защото това е родова памет, а в днешното време все по-често
ставаме свидетели на това как някой иска да изтрие паметта ни, да заличи
уроците на миналото като сме упреквани в подвластие на стереотипи. Историята на
тази жена е такава, каквато е, и тя е малко парченце от пъзела на целия ни древен
народ. Като девойка на Рада й се налага да бяга с цялото си семейство, след като
при самозащита убива турчин, който се опитва да я изнасили. Девойката е
нападната докато пасе биволите по балканските ливади на Липница. По време на
схватката с похитителя тя успява да му нанесе силен удар с кривака в
главата, което се оказва фатално за него. Семейството на Рада укрива следите и
решава, че ако останат в Софийско, турските власти ще убият всички. Така се
озовават първо при роднини в с. Камено поле, а после в Червен бряг.
1. Хоро от мегдана на село Камено Поле 2. Стара къща от село Камено поле / Фотографии от архива на Враца - Източник: Тук |
Дали поради
този случай или редица трудности в живота, Рада печели славата си на силна
жена. Често я виждали на кон. Рада не се е гордеела със стореното, въпреки че
насилието е било спрямо нея, тя носела
бремето на злочестата ситуация през целия си живот. В онези времена детската
смъртност била висока. Тя също изгубва някои от децата си. „Отнех живот и ето - връща ми се“. Мислела, че причината се таи в това злочесто минало. По някакъв
начин това я направило смирен, проникновен, но и много силен, корав характер. Тази жена дотолкова будела възхищение, че
всички в семейството решават да носят фамилията на „титула“, с който била
наричана от всички близки и далечни, а именно: Гаца. В бита и културата ни често името „Гаца“ българите са давали като прозвище на надарени с лечителски
или прорицателски / небесни способности хора . Например капанците от село
Осенец наричат небесната дъга „Баба Гаца“.
„Падането
на първия млечен зъб на детето е събитие и в капанското семейство. Обикновено
възрастните карат детето да го хвърли върху покрива на къщата, като при това
извиква: „Бабо, чепльо, на ти кокален зъб, ти ми дай железен“. Това се схваща
като забава за детето, с която се преодолява страхът от изваждането на зъб.
Освен към чеплата (щъркела) осенските деца в този случай може да се обърнат към
Баба Гаца (дъгата) и много рядко към дядо
Боже.“ (Из: dictionary.sensagent.com етнография на село Осенец)
А Рада имала и друга,
не по-малко любопитна страна: имала е дарба на провидец, познавала добре
билките и често помагала на нуждаещи се като народен лечител (знахар). Брала е
билки, с които е лекувала. Като зряла жена Рада започва да бабува и да изражда
децата на близки и далечни. Такава жена има особен статус сред обществото. Като
народен лечител и акушер тя печели уважението на съгражданите си.
Много са спомените, предавани от поколение на поколение за баба Гаца. Внуците й разказват как за нея нямало ден и нощ, щом трябва да помогне на някого. Идвали хора от далеч да търсят лек. Една нощ на портата пак се тропало. Дядо Нино отворил и видял другоселци с волска кола. Примолили се да излезе баба Гаца. На каруцата била вързана млада жена, която буйствала. Родила преди няколко дни и полудяла. Не искала да приеме детето си. Баба Гаца излязла на вън. Приближила се мълчешком към младата жена, погалила я по лицето и казала: "Ела, булка. Ела при мен". Болната се успокоила. Баба Гаца казала да я отвържат, хванала я за ръката и я повела към стаята си, като кротко й говорила нещо. Младата жена прекарала нощта там. На сутринта, преди изгрев още излязла от стаята на лечителката и поискала веднага да види детето си. Била оздравяла.
Много са спомените, предавани от поколение на поколение за баба Гаца. Внуците й разказват как за нея нямало ден и нощ, щом трябва да помогне на някого. Идвали хора от далеч да търсят лек. Една нощ на портата пак се тропало. Дядо Нино отворил и видял другоселци с волска кола. Примолили се да излезе баба Гаца. На каруцата била вързана млада жена, която буйствала. Родила преди няколко дни и полудяла. Не искала да приеме детето си. Баба Гаца излязла на вън. Приближила се мълчешком към младата жена, погалила я по лицето и казала: "Ела, булка. Ела при мен". Болната се успокоила. Баба Гаца казала да я отвържат, хванала я за ръката и я повела към стаята си, като кротко й говорила нещо. Младата жена прекарала нощта там. На сутринта, преди изгрев още излязла от стаята на лечителката и поискала веднага да види детето си. Била оздравяла.
На снимката детенцето,
което седи в нея, носи нейното име и също се казва Рада. За нещастие малката почива
на крехката 13 годишна възраст.
Мъжът в костюма е
осиновеният син на Нино и Рада и се казва Иван Гацин, който е роден в село
Камено поле, Врачанско, и е от рода на Терзиите. (Родното име на осиновения е Иван Кирков Луканов). Това е известен род в селото. Води началото си от
легендарния поп Мартин. От същия род са произлезли 18 свещеника. Той се жени за Стефана, която е младата
изправена жена на снимката и по това време е бременна с дядото на Росен Гацин (който
ми и предостави снимката за обработка).
Иван Гацин е работил като писар в общината на Червен бряг. Винаги ходел облечен в костюм, за което често се шегували с него, че и на нивата е с вратовръзка. Сушилнята за сливи всъщност е била построена от него. Находчивият Иван Гацин насадил и орехова градина, от която заедно с производството на ракия спомагал за препитанието на семейството. Като особняк го помнят наследниците му. В с. Камено поле още си спомнят за Иван Гацин - Горничанина, даден "раненик", защото майка му умира, когато е бил на 40 дни. Обичал да поддържа имидж на човек с по-особен статус, говорил е на „вие“ с чуждите, дори със снаха си. Това разказва бабата на Росен Гацин от София, на която Иван Гацин се явява свекър.
Иван Гацин е работил като писар в общината на Червен бряг. Винаги ходел облечен в костюм, за което често се шегували с него, че и на нивата е с вратовръзка. Сушилнята за сливи всъщност е била построена от него. Находчивият Иван Гацин насадил и орехова градина, от която заедно с производството на ракия спомагал за препитанието на семейството. Като особняк го помнят наследниците му. В с. Камено поле още си спомнят за Иван Гацин - Горничанина, даден "раненик", защото майка му умира, когато е бил на 40 дни. Обичал да поддържа имидж на човек с по-особен статус, говорил е на „вие“ с чуждите, дори със снаха си. Това разказва бабата на Росен Гацин от София, на която Иван Гацин се явява свекър.
Кратък документален филм за Червен Бряг
Радвам се ,че има хора които ни пресъздават историческата действителност ,милеят за Родината си и уважават труда на нашите предци!Поклон с пожелания за нови творчески успехи!Нинко Иванов с.Драшан
ОтговорИзтриване