Етнологът д-р Росен Гацин: След пирамидите - нищо ново
под слънцето или как петлите спасиха хората от чума
Росен Гацин е завършил Катедрата по Етнология и културна антропология в Историческия факултет на Софийския университет „Свети Климент Охридски”. Защитава дисертационен труд за придобиване на образователна и научна степен доктор.
Още в самото начало е необходимо да отлебежа, че
болестите остават трайна диря в народната памет на всчки народи. За да се
справят със заплахата, да я преборят, нашите предци са измисляли образ на
болеста. Придавали са й човешки или животински качества. Видимия враг винаги е
по-лесен за побеждаване.
Отношението
на човек към болестите е вълнувало учените винаги. Това е отношение към
непознатото зло, към невидимия враг, или просто страх.
Изследвах
разпространението на Чумата по
нашите земи. Основните места, където се провеждаха теренните проучвания бяха в
Родопите и Врачанско. Тогава ми направи впечатление, че селищата, където имах
данни, че е върлува тази болест са пръснати на махали. Много махали(с. Дрангово в Родопите над 25 махали).
Отговорите,
които получих от столетници в Родопите и Врачанско бяха едни и същи и ме
поразиха със своята еднаквост. По време на разпространението на заразата, което
е ставало с много голяма бързина, семействата трябвало да бъдат на разстояние
„един петел” или казано с думи на местните жители „Да не чуваш петела на
съседите си”.
Ще дам два конкретни примера на селища, където е имало
чума, а след това и холера. Представата за тези две болести вече се размива и
често не се прави разлика за конкретния случай. Под общ знаменател се поставя
заразата, като смъртен враг.
Село Камено поле, Врачанско е променяло местоположението си няколко пъти,
точно по време на „чумавите времена”. Недоумявах защо хората напускат жилищата
си, изостават църквата, имоти, градини, мелниците, пасищата и се изселват
буквално за една нощ.
Там
има стара църква „Св. Георги”, за която се смята че е построена по времето на
Цар Иван Асен II.
Днес всички я наричат „Пустата черкова”.
Тя се намира извън село Камено поле. В миналото около нея е имало
жилища, които, както споменах са изоставени от собствениците.
Легендите
гласят, че „хората са бягали от чумата”. Така се променя местоположението на
селото няколко пъти. В местности около днешното населено място има следи от
жилища, а наименования като „Селището”, „Долно Камено поле”, „Горно Камено поле”, подсказват за митичните премествания на
населението.
Другият
пример, който искам да дам е село
Дрангово, в Родопите. По време на експедиция ми направи впечатление, че
около селото има над 25 махали, всяка от които има собствено име и старейшина.
Най-подробна
информация получих от старец, роден през 1913, а записан през 1916г. (Бекир Ахмедов Сапунджиев), основател на махала „Колът” или „Колска”. По негови
думи, а и по спомени на други местни жители, село Дрангово се е пръснало на
толкова много махали по време на чумна епидемия.
Всяко
семейство се е отдалечавало в планината и основавало там свое отделно домакинство,
на „един петел” разстояние от другата махала. Логиката била, че трябва да си на
такова разстояние от други хора, че да не чуваш техния петел.
Интересно четиво!Благодаря, за споделянето, следя Ви!
ОтговорИзтриване