Автор: Петра Талева
Радио поредица на БНР Христо Ботев
Радиоенциклопедия „Танцът на иглата”: Везмото разказва истории
Чуйте запис на предаването ТУК
Днес трудно можем да повярваме, че историята на везмото тръгва от… татуировките. Те са знак за принадлежност - към рода и племето, начин за разпознаване: кой е свой и кой чужд. Преди появата на писмеността, те са „езикът”, който разказва; плаши вражеските племена, които застрашават; измолва закрила от природните сили. С появата на облеклото, везмото се „прехвърля” от тялото върху дрехите. Променя ли се характерът на везмото? Цветовете? Символиката? Защо на изток извезват и до днес Лунен нефритен заек? Как с помощта на иглата Филомела успяла да избродира своята история? Легендата стигнала до Овидий, а оттам и до нас. Според българската традиция, ако върху ризата на момата няма шевица, тя все едно е гола, тоест незащитена, не принадлежи към никой род, готов да я брани при посегателство. Има ли значение къде и как се бродират фигурите във везмото? Защо, например, орнаментът зиг заг в отделните райони на България носи различно послание? А как да си обясним невероятната прилика и космополитност в шевици от Самоковско и в орнаменти от… индианските традиции? Шевицата е писмо, чиито букви вече сме забравили, за да прочетем изумителните истории, които са ни оставили предците.
Радиоенциклопедия „Танцът на иглата”: Слънчевият танц на иглата
Чуйте запис на предаването ТУК
Защо подредбата на фигурите във везмото следва определен ритъм? От какво се определя той? Ще се върнем назад във времето, за да стигнем до ритъма в смяната на сезоните, месеците, дните. Как административните реформи в календарите на Изток променят ритъма на „танцуващите” цветове и орнаменти? Как шевицата „потропва” в семейните истории, които следват големите обществени промени? Защо този, станал днес тайнствен език на везмото, някога е имал значение дори на билет за пътуване във времето и пространството?
Радиоенциклопедия „Танцът на иглата”: Ритъмът на тайните
Чуйте запис на предаването ТУК
Защо подредбата на фигурите във везмото следва определен ритъм? От какво се определя той? Ще се върнем назад във времето, за да стигнем до ритъма в смяната на сезоните, месеците, дните. Как административните реформи в календарите на Изток променят ритъма на „танцуващите” цветове и орнаменти? Как шевицата „потропва” в семейните истории, които следват големите обществени промени? Защо този, станал днес тайнствен език на везмото, някога е имал значение дори на билет за пътуване във времето и пространството?
Радиоенциклопедия „Танцът на иглата”: Сватбеното везмо – врата във времето
Чуйте запис на предаването ТУК
Сватбата – среща на два рода, две генетични конфигурации. Още преди годежа разменят дарове. Изучават чуждите опознавателни знаци. Шевицата отразява преселенията в търсене на поминък или стремеж за физическо оцеляване: от Македония, Тракия, Добруджа…, от планината към равнината или обратно. Ако преди сватбата двата рода са живели на различни „времеви” скорости, занапред ще трябва да „изравнят” унаследения опит и традициите, които хармонично ще намерят после място във везмото на новото семейство. В него всеки от младоженците влиза със своята фамилна памет. Девойката е хващала иглата от много ранна възраст, за да готви бъдещия чеиз. Старинната шевица може да направи неповторим един съвременен официален дамски тоалет, с него девойката първо е била на абитуриентския си бал, а после го облича на своята сватба. Ветрилообразните ръкави са „подвижни”. При откопчаване, дрехата се превръща в блузон с делови къс ръкав. В същия стил е изработен целият празничен костюм: освен блузона, има пола и панталон, които могат да се комбинират съобразно случая. Дизайнът и везмото са дело на пловдивски майстори на народни занаяти. В бродерията те вплитат характерните орнаменти от етнографските региони на двамата младоженци. Има ли специфика в шевиците, предназначени за различните участници в сватбата: родители, кумове, родственици? Какъв е символният език в бродерията на ивичестата кърпа ръченик? А дали ще открием сходство в цветовете върху сватбеното везмо на българската булка и сватбеното кимоно на японката? И как да си обясним еднаквите послания, скрити в единствения извезан вътрешен ъгъл на нашата носия и в единствения вътрешен ъгъл на женското японско кимоно?
Няма коментари:
Публикуване на коментар