|
Плевенска риза от поречието на река Вит. Модел: Тонка Зехирева Колекция: Радослав Радков Фотография и схема на пазвата: Славян Стоянов |
Една невероятно красива плевенска риза, на която ще споделим с вас схема на пазвата и достатъчно детайлни фотографии на останалите части от ризата, за да можете сами да си извадите схемите. По ризата има голямо разнообразие от бодове.
|
Тонка Зехирева |
|
Фрагмент от пазвата. Кликнете върху изображението, за да уголемите. |
|
Схема на пазвата. Бодове: кръстат, полегат и контурен. Кликнете върху изображението, за да уголемите. |
В средата на пазвата е изплетен хиксообразен символ, който сме показали само илюстративно. Ако техниката ви е позната от снимките ще можете да си я свалите.
|
Цялата пазва. Кликнете върху изображението, за да уголемете. |
|
Фрагмент от ръкава, показан хоризонтално. Кликнете върху изображението, за да уголемите. |
|
Централната везба по ръкавите. Кликнете върху изображението, за да уголемите. |
|
Централната везба по ръкавите, показана хоризонтално. Кликнете върху изображението, за да уголемите. |
|
Везбата по рамената. Кликнете върху изображението, за да уголемите. |
|
Везбата по краищата на ръкава. Кликнете върху изображението, за да уголемите. |
|
Яка на ризата. Изображението е обърнато на 180 градуса. Кликнете върху изображението, за да уголемите. |
|
Мотиви от,към гърба. Кликнете върху изображението, за да уголемите. |
|
Везбени елементи по краищата на полата. |
ОСНОВНИ СИМВОЛИ, ВШИТИ В РИЗАТА ОТ ПЛЕВЕНСКО
|
Централен символ по ръкавите |
Един изключително интересен символ е разположен в три колони по протежението на ръкавите. Символът е праисторически и е тясно свързан с Богинята майка. Той е съставен елемент от свастиката. Относно този символ изгледайте следното видео:
|
Ограден мотив на основните символи по ръкавите. |
От своя страна трите ленти са оградени с композиции на раждащата Богиня, които са аналогично цветово разположени и от двете страни. Така се получава удвояване на символа. Ако разиграем четворно разположение, се получава вариация на елбетица.
|
Подраменна композиция |
Символът върви в три ленти по цялата дължина на ръкава, където среща хоризонтална композиция с фертилни мотиви на утроби и зародиши в класическа ромбоидна форма. Така наречените утроби от своя страна са образувани от един до друг разположени хиксообразни кръстове. Така образуваният кръст е изключително майсторски извезан с комбинация от няколко различни бода.
|
Кликнете върху изображението, за да уголемите. |
Над тази пресечна раменна композиция основният символ преминава в две колони, а ограждащата композиция с раждащата Богиня само започва с един повтарящ се мотив и преминава в по-опростен ограждащ елемент, отново последователно следващ два основни цветови нюанса.
И за да бъде шедьовърът завършен, цялата кръстообразна защитна композиция е затворена в още две невероятно красиви колони, следвайки най-често използваната структура във везбата - една централна фигура и две защитни.
|
Кликнете върху изображението, за да уголемите. |
Интересен момент представлява един детайл, който ще ви покажа в завършващите мотиви на полата. Това, което е изключително интересно, е че основния мотив, който оформя бордюра не просто се променя, а изцяло преминава в съвършено друг мотив.
|
Кликнете върху изображението, за да уголемите. |
Публикацията не е задълбочен анализ на мотивите от ризата, а само акцентиране на по- интересните фрагменти от нея. Надяваме се тя да е полезна, както за практикуващите везба, така и за онези, които откриват тази необятност в творчеството на везбената традиция.
Браво на вас, колко работа сте свършили
ОтговорИзтриване